torstai 17. maaliskuuta 2016

Lähtö Fuerteventuralle

Äkkiä meni hiihtoloma, eikä aikaakaan kun pitikin jo nostaa matkalaukut autoon, hakea matkakaverini ja lähteä kohti Helsinki- Vantaan lentokenttää!
Olimme varanneet lentomme lauantaille 5.3 HKI- LONTOO- FUERTEVENTURA.
Koska lento lähti Helsingistä 7.40 ja halusimme olla kentällä hyvissä ajoin, jotta saamme rauhassa sekoilla lähtöselvitysten kanssa, niin meidän piti lähteä ajamaan Raumalta jo 02.00 aikoihin. Onneksi kaverini suostui heittämään meidät kentälle, joten ei tarvinnut miettiä bussiaikatauluja tai yöpymisiä hotellissa.

Matka kentälle sujui hyvin ja nopeasti. Jännityskään ei päässyt valloilleen kun autossa oli juttukavereita ja ajatukset pyörivät muissa jutuissa kuin kohta alkavassa reissussa!

Olimme kentällä todella hyvissä ajoin, jopa 2,5h ennen lentoa. Mietimme hetken mitä nyt sitten kuuluisi tehdä, ja päätimme yrittää selvitä lippujen lunastuksesta itse (kumpikaan ei ollut ennen käyttänyt näitä automaatteja, jotka hoitavat nykyisin virkailijoiden tehtävät).  Luokkakaverini yritti ensin. Kone vastaanotti kyllä hänen matka-asiakirjansa, muttei antanut lippuja vastineeksi. O-ou. Onneksi huomasimme, että liput on tulostettavissa 2h ennen lentoa (eli olimme siis liian hätäisiä), joten menimme hetkeksi istumaan ja odottamaan.
Kun selvitys aukesi, sujui lippujen tulostus hyvin. Sitten siirryimme luovuttamaan laukkumme. Tähän asti kaikki oli sujunut hermoiluista huolimatta erittäinkin hyvin. Mutta sitten tuli turvatarkastus :D luokkakaverini meni edeltä ongelmitta, mutta kun itse pääsin tarkastuksen läpi, ei laukkuni tullutkaan yhtä sujuvasti perässä! ..sydän hyppäsi kurkkuun.. Onneksi kyseessä oli kuitenkin vain muutamat meikkiputelit, jotka olisi pitänyt olla minigrip pusseissa, ja ne aiheuttivat hämminkiä - ei siis vakavampaa, mutta hiukan rupesi itseä jännittämään!

Odotus kentällä sujui erittäin nopeasti, emme ehtineet juuri paikallamme istua, kun jo saikin nousta koneeseen päin. Ostimme nopeasti hieman matkaevästä, ja sitten koneeseen!

Matkustimme Norwegian Airlinellä Lontoon Gatwickin kentälle. Lento kesti n.3h ja kaikki sujui hyvin. Lontoossa meillä oli viiden tunnin odotus. Päätimme aluksi etsiä porttimme ja vasta sitten käydä syömässä, mutta portti-ilmoitustamme ei näkynyt missään! Ei auttanut kuin odottaa, käydä hieman syömässä ja shoppailemassa, ja tulla takaisin katsomaan portti-ilmoituksia. Onneksi olimme jälleen ajoissa ja vikkelästi liikkeellä, niin löysimme porttimme hyvissä ajoin, jopa niinkin nopeasti, että olimme ensimmäiset ihmiset lähtöselvityksessä kohti Fuerteventuraa. :D

Koneeseen nousu ei sujunutkaan ihan yhtä mukavasti. Saimme odotella viimeisellä portilla odotettua kauemmin ja kun viimein päästiin istumaan koneeseen, kuulutti kapteeni, että koneessa on jokin pieni ongelma, joka pitää korjata ennen ilmaannousua. Odotimme koneessa 45min. Hieman alkoi pelottaa lentää koneella, jossa oli juuri ollut joitakin ongelmia. Kuitenkin kun lähdimme liikkeelle, kone nousi siististi ja kohta olimmekin jo ilmassa!
Lento Fuerteventuralle kesti n.4h. Millään en olisi jaksanut istua enää niin kauaa koneessa, muttei siinä oikein mutinat auttanut...

Päästyämme Puerto del Rosarioon, Fuerteventuran lentokentälle, jäimme odottamaan laukkujamme. Hieman pelotti, tulevatko molempien laukut perille asti, mutta olimme aika toiveikkaita, sillä molemmat lentomme oli samalla lentoyhtiöllä. Yllättävän nopeasti laukut tulivat, nappasimme ne mukaamme ja aloimme etsiä oranssipaitaista miestä, jonka oli tarkoitus olla meitä vastassa.
Hän löytyi, muttei puhunut juurikaan englantia. Olin hieman pettynyt tylystä vastaanotosta. Seurasimme häntä kentällä olevaan toimistoon, jossa neljä henkilöä puhui kovaäänisesti espanjaa, ihan kuin meitä ei olisi ollutkaan, ja yhtäkkiä mies lähti. Jäimme silmät ja suut pyöreinä katsomaan, minne hän meni, kunnes toinen herra huikkasi meidät mukaansa ja nosti laukkumme taksiin. Hän vaikutti kiltiltä. Kun nousimme taksiin, yritin kysyä, minne olimme menossa. ¨No english¨ toisteli kuski, eikä siis saatu selvyyttä minne oltiin menossa. Siinä sitten katseltiin vaan maisemia, ja toivottiin että päästään ehjin nahoin Corralejoon -kaupunkiin, jossa työpaikkamme sekä asuntomme oli määrä sijaita. Taksimatka kesti n.20min ja perillä meitä odotti nainen, Itziar, yksi meidän ¨ohjaajistamme¨. Hän opasti meidät asuntoomme, antoi avaimet, ja sanoi, että kertoo maanantaina asioista paremmin, nyt saisimme vain levätä ja rentoutua..
Kieltämättä päivä oli ollut aika rankka, eikä siihen hätään oikein tullut mitään kysyttävääkään.

Kämppämme ei ihan ollut 5 tähden luksusmajoitus. Vaikkakaan emme sellaista edes odottaneet.
Asunnossa oli pieni olohuone, keittiö, iso terassi, 2makuuhuonetta sekä yhdistetty wc ja suihkutila. Paremman näköisessä huoneessa, jossa oli erilliset sängyt ja yöpöytä, oli jo joidenkin matkatavarat, joten meille jäi huone, jossa oli kerrossänky. Huoneessamme oli enemmän kaappitilaa, mutta se vaikutti tunnelmaltaan aika karulta.

Kun olimme hetken pyörineet ympäri huonetta ja voivotelleet asioita, ulko-ovi kävi. Sisään astui kaksi tyttöä -kämppäkaverimme, jotka olivat myös Suomesta. Tytöt vaikuttivat mukavilta ja rupattelimme heidän kanssaan hieman kuulumisia yms. He kertoivat meille muutamia käytännön asioita mm. roskia ei saa viedä ulos kuin vasta 20.00 jälkeen tai saa muutaman sadan euron sakot. Whaat!? :D Onneksi tytöt kertoivat tästä, ei olisi ollut kiva aloittaa reissua saamalla sakot.

Tyttöjen oli tarkoitus lähteä seuraavana aamuna, joten päätimme olla valppaina ja ottaa heidän lähtönsä jälkeen se toinen huone. Aamu tuli, tytöt lähti, vaihdoimme huonetta ja jäimme odottamaan minkälaiset kämppäkaverit seuraavaksi saisimme!