keskiviikko 6. huhtikuuta 2016

Neljäs viikko

Pääsiäinen tuli ja meni. En ole varmaan koskaan viettänyt näin vähä suklaista pääsiäistä, kuin täällä tänä vuonna! :D Täällä pääsiäinen ei ollut mitenkään poikkeava tapahtuma normaalista arjesta. Ei siis ollut mitään erikoisempia tapahtumia tai muutakaan meininkiä kaduilla. Meidän pääsiäinen koostuikin siis normaalisti rannalla löhöilystä, syömisestä ja kaduilla tallaamisesta..
Äkkiä kuitenkin tottui ¨lomailuun¨ ja siihen ettei aamulla tarvinnut pitää mitään kiirettä, joten maanantai tuntuikin aika raskaalta :D
Aloitimmekin maanantaina neljännen työssäoppimisviikkomme täällä, ja sen toimikuvaan kuului näyttötyön tekeminen!

Pääsiäispäivistä vielä vähän..
Tosiaan muuten vietimme aikamme normaalin viikonlopun tapaan - löhöilimme rannalla ja kävelimme edestakaisin pääkadulla, mutta lauantaina kävimme aamulla vuokraamassa molemmille pyörät!
Olimme kuulleet, että kaupungin laidalla menisi hyvä rantatie, jota pitkin pääsisi käymään kalastajakylässä.
Päätimmekin suunnata pyörämme sinne, sillä tuo pääkadulla pyöräily ei ollut mitään herkkua - ihmisiä käveli ja loikki kadulla miten sattuu, eikä pyörissämme ollut jalkajarruja, joten halusimme polkea rauhallisemmissa merkeissä - ja nimenomaan maisemia katsellen.

Reitti oli kyllä odotettua töyssyisempi, mutta maisemat erittäin ihanat (vaikkei se kuvista oikein välitykkään)!
Meri kulki vierellä koko matkan ja toisella puolella näkyivät tulivuoret sekä aavikko.
Löysimmepä myös ne kauan etsimämme upeat uimarannatkin! Ikävä kyllä ne ovat aika kaukana kämpiltämme, joten kävellen matka kestäisi moonta tuntia - se niistä siis :D
Aikamme poljettuamme päädyimme pieneen kylään, joka näytti aika ankealta. Emme hirveästi poikenneet päätieltä, joten pääasiassa näimme vain kyläläisten asumuksia sekä itse kyläläisiä. Päätimme jatkaa vielä hiukan kylästä eteenpäin, jonka jälkeen käännyimme samaa reittiä takaisin - taisi nälkä vähän yllättää :D
Matkaa kertyi kuitenkin kokonaisuudessaan n.25km!

Palautimme reissumme jälkeen pyörät ja suuntasimme syömään.

Sunnuntain kulutimmekin oikein kunnolla rannalla makoillen, sillä ilma oli aivan täydellinen siihen! Pieni tuulenvire ja täydeltä taivaalta auringon paistetta!
..illalla se myös tuntui iholla, molemmilta löytyi palovammoja mitä kummallisemmissa muodoissa :D

Sitten itse asiaan - näyttötyö ja neljäs viikko!

Näyttötyönämme on suunnitella erään hostellin yksi huoneisto Sketchupilla.
Hostelli on vielä keskeneräinen - vasta ulkoseinät ovat pystyssä, ja siitä syystä saimmekin vain suunnilleen mitat huoneistosta : 9,10x 3,00m.

Huoneistoon piti sijoittaa ulko-oven viereen kylpyhuone, jonka teimme annettuja ohjeita mukaillen. Tarkkoja mittoja emme siis saaneet siihenkään.

Pohja, johon mitoitettu kylpyhuone
Alkuun pelkästään kylpyhuoneen mitat tuottivat tuskaa, mutta kun mittasi syvyydeksi jonkinnäköisen suihkukopin syvyyden ja pituudeksi suihkun+vessan+liikkumatilan= sai koko kylpyhuoneen.

Kun sain tehtyä kylpyhuoneen seinät, aloin miettiä sinne itse toimintoja.
Eipä niille juuri ollut kuin yksi vaihtoehto, sillä täällä ei haluta vessanpytyn näkyvän suoraan ovesta, joten pytty piti sijoittaa ulko-ovi seinälle. Suihkusta taas halusin mahd.tilavan, joten sille jäi kylpyhuoneen toinen päätyseinä.

Ja tässä luonnostelma, jonka pyrin tekemään oikeilla mitoilla
Kun olin aikani pyöritellyt vessan kalusteita ja miettinyt niiden mittoja ja muotoja, päätin siirtyä eteenpäin, jotta saisin edes jotain suunniteltua näinä viiden päivän aikana. Ehtisi siihen vessaan sitten vielä palaamaan kun pääsisi nyt edes vauhtiin koko projektissa :D
Seuraavaksi päädyinkin miettimään makuuhuoneen mittoja, joka siis oli tarkoitus sijoittaa huoneiston päätyyn. Mietin vain suurinpiirtein mitat, johon laskin mukaan sängyn sekä kaksi yöpöytää. Varasinkin makuuhuoneelle reilu 3metriä, ja siirryin pohtimaan olohuonetta.
Olohuoneeseen oli mahduttava kolmen istuttava sohva, ruokapöytä ja tv sekä taso, jossa olisi tv:n lisäksi tilaa myös työskentelyyn. Myös jonkinkokoinen vaatekaappi oli suotavaa olla.

Piirsinkin vain laatikot, jotka olivat oikeissa mitoissaan ja aloin pyöritellä niitä eripaikkoihin

Kun olin aikani pyöritellyt ¨laatikoita¨ rupesi mieleeni pikku hiljaa hahmottumaan, miltä haluaisin tilan näyttävän - yhtenäinen, mutta kuitenkin omat erilliset tilat eri toiminnoilla.
Alun perin meille sanottiin, että huoneen tulisi tyyliltään vastata heidän aiemmin suunnittelemiaan huonestoja : modernia ja minimalistista. Siitä siis syntyi tyyli.
En kuitenkaan halunnut tehdä pelkästään harmaa-valkoista, ¨suomalaista sisustusta¨, vaan halusin lisätä joitakin värejä. Mielestäni modernin ei tarvitse aina olla niin yksiselitteisesti mustavalkoista vaan se voi sisältää myös värejä.
Ja niinpä päätin että harmaa, sininen ja oranssi/keltainen ovat minun värisävyni!

Viiden päivän aikaansaannokseni!

Kyllä se viisi päivää aika nopesti menikin töitä paiskiessa, mutta riitti kuin riittikin saamaan aikaiseksi edes jonkinnäköisen suunnitelman! :D
Kyllä alkuun tuntui aika mahdottomalta saada aikaiseksi yhtään mitään - varsinkin kun sain tapella Sketchupin kanssa kolme päivää! E
i meinannut Warehouse tehdä millään yhteistyötä.... Loppujen lopuksi kuitenkin ¨valtakunnassa kaikki hyvin¨!
Renderöimistä ei kyllä näin lyhyessä ajassa ehtinyt, mutta sen voi onneksi tehdä omaksi iloksi myöhemminkin!

Kun perjantaina vihdoin saimme työmme tosiaan valmiiksi, sovimme työpaikkavastaavamme kanssa, että lähdemme viettämään viikonloppua ja hän arvioisi työn sitten maanantaina!
Kyllä hiukan oloa kevensi kun sai tuon näytön tehtyä pois alta ja pääsi samoin tein vielä viikonlopun viettoonkin. Varsinkin kun olin kyllä itse aika tyytyväinen lopputuloksen. Suurin pettymykseni on taulut ja koristeet, joita en niin hirveästi ehtinyt etsimään tosiaan kun se warehousekin oli lähes joka välissä jumissa. Mutta kaikenkaikkiaan olen ihan Ok tyytyväinen!
Enää sitten vain jännitetään, mitä mieltä työnantajamme on luomuksistamme! :)